POWERMALERI FOR FULD PEDAL

Mamma Andersson på Louisiana

Forleden var jeg sammen med et par veninder en tur i Humlebæk for at se en udstilling med den svenske maler Mamma Andersson, som jeg har glædet mig til at se, lige siden jeg først hørte om den.

Udstillingen er et led i museets kæde af udstillinger med nogle af de mest fremtrædende samtidskunstnere inden for maleriet – den slags jeg plejer at kalde ”maler-malere”, fordi der ikke er så meget hokus-pokus, koncept og tolkeri; det hele ligger i farven og til dels den bund, farven bliver lagt på.

Før Andersson har der i samme række været udstillinger med Peter Doig (en udstilling, der blæste mig helt omkuld), Daniel Richter, Tal R og Cecily Brown.

Inspirationsmateriale

Mamma Andersson, f.1962, arbejder ofte ud fra fotos og andet inspirationsmateriale – noget, der altid gør en kunstner særligt spændende for mig, fordi jeg også selv gør det. Men hvor jeg mest har anvendt egne billeder eller ældre familiefotos, er Anderssons tit ”fundne” billeder af mange slags.
Et eksempel er, at der bag værker i serien ”Steder” ligger gerningsstedsfotos hentet i politiets arkiver. Det er landskaber, skov, huse, ikke noget med blod og ballade, men nogle steder, der med den baggrund bliver mere end kun steder – og så måske alligevel gennem maleriet ”tilbageført” til bare at være steder. Sådan helt nede på jorden, bare steder. Og er det egentlig ikke sådan med alting omkring os, at den samme ting eller det samme sted kan have vidt forskellige betydninger for os?

Udsnit af montren med Mamma Anderssons inspirationsmateriale

En anden ting, der fangede min interesse, var at Mamma Andersson tit laver et farvefoto om til sort-hvid for at være fri af billedets oprindelige kulører. Jeg har arbejdet med min mors gamle sort-hvide fotos og haft stor glæde af selv at skabe farverne i de billeder, det blev til – men det greb, Andersson benytter sig af, er jo noget helt andet. Det skal prøves!

Hvordan, Mamma

Så er der materialerne. Umiddelbart er der tale om oliemalerier, men på mange af billederne er der både benyttet olie og akryl. Med næse og kamera tæt på malerierne opløser de ret klare former sig til en flimren med tydelig skelnen mellem bundlag, nogle gange lidt glitrende; jeg tror, det er her akrylen ligger – og olielag, der har tekstur i grader fra lidt til rigtig meget.

Malegrunden er lærred eller træpanel. Det er ikke altid, at grunden dækkes helt, og igen virker det på mig som et glimt i øjet fra malerens side .. her er det finér, her er det malet så det ligner finér. Elegant!

Mamma Andersson er en mester i at male træværk og tekstiler, så det ligner, og i at sammenstille disse tekniske kraftpræstationer med løse, ufærdige partier, der får hvert billede til at vride sig og efterlade beskueren i nysgerrig spekulation. For mig i hvert fald, der helst vil finde ud af HVORDAN, er der mysterier over det hele. Dybde og perspektiv, der ikke helt giver mening – men til gengæld giver en visuel rutchetur, teknikskift langt ud i det flabede område.

Hold op, den dame kan sit shit!

Afsted! Den udstilling skal ses! Louisiana Museum frem til 10. oktober 21.

Flere blogindlæg

Kursuskalender efterår 2021

Akrylmaleri for begyndere – aftenkursus27.oktober, Aftenkursus
Farver og teknikker for begyndere udi akrylmaleriet, 5 onsdag-aftener
Nyt liv til gamle værker – oktober30.oktober, Weekendkursus
Har du også masser af lærreder stående med billeder, der driller og er gået i baglås?
Maledage med Anne: Personligt maleri12.november, Anden kursustype
Tre maledage med Anne Lorenzen - fredag-lørdag-søndag 12.-14.november
4 dage med Bjørn Ignatius Øckenholt18.november, Anden kursustype
4 novemberdage med kunstneren Bjørn Ignatius
Glitrende landskaber27.november, Weekendkursus
Stjerner, der skinner, og sne der glitrer, eller det rene eventyr?
Julestue 20214.december, Anden kursustype
Hurra! I år kan vi da vist godt holde julestue!